Blog

Home  –  Blog

Czy influencer marketing jest niezbędny w strategii PR?

Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju mediów społecznościowych, serwisów video, a w szczególności YouTube. Nie możemy przejść obok tego obojętnie, dlatego szukamy nowych sposobów dotarcia do naszego odbiorcy w Internecie. Z pomocą przychodzi influencer marketing – promocja bazująca na rozpoznawalności ludzi tzw. influencerów na decyzje zakupowe czy wybory innych osób, które mają styczność z jego kanałem, profilem.


Kim jest Influencer?

Influencerzy to eksperci w danej dziedzinie, którzy mogą stać się nie tylko ambasadorem marki, a raczej liderem opinii. Ich wiedza i obycie się w temacie wzbudza duże zaufanie wśród odbiorców, a dodatkowym atutem staje się ich „przyziemność”, „normalność”, ponieważ nie są celebrytami i są godni zaufania. Traktują ich jak znajomych, jak zwykłe osoby, co daje im status obiektywnej.


Korzyści wynikające ze współpracy z Influencerami

Badania „Wpływ blogerów i wideoblogerów na internautów”, opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów w 2015 roku pokazuje, że 72% stałych odbiorców wskazało blogi i vlogi jako źródło informacji zakupowej, które jest ważniejsze niż opinie znajomych czy rodziny. Przekłada się to na coraz większe zyski i zasięgi dla firmy. Influencer marketing oddziałuje nie tylko na opinie, ale i decyzje zakupowe, ponieważ widzą produkt w użyciu u swojego zaufanego twórcy. Dodatkowo influencerzy są postrzegani jako wiarygodni, ponieważ działają w imieniu klienta.

Influencer marketing sprawia, że kontakt z odbiorcą jest dużo bardziej indywidualny niż pozostałe formy reklamy. Nie opierają się tylko na zasięgu i liczbach, a raczej na tworzeniu więzi z pojedynczymi klientami.

Twórcy zamiast przedstawiać suche dane związane z marką, opowiadają historię związaną z produktem. Dzięki opowiadaniu o tym w czym im pomógł, jak go używają podtrzymują uwagę odbiorcy i wzbudzają zainteresowanie. Przypomina to bardziej recenzję produktu, która sprawnie dociera do osób, które na co dzień omijają banery reklamowe szerokim łukiem.

Oprócz samej reklamy produktu, influencer marketing wpływa na SEO firmy. Jak? Otóż twórca może dołączyć interaktywny link do strony firmy lub produktu, co wzmacnia widoczność w Google.


Influencer marketing – najczęściej popełniane błędy

Pierwszy kontakt z influencerem zazwyczaj odbywa się przez przesłanie briefu. Pamiętajmy, że to my jesteśmy odpowiedzialni za kreatywny pomysł przedstawienia produktu. Oczywiście twórca może dodać coś od siebie, ale to my nawiązujemy kontakt z influencerem w celu promocji produktu, a nie na odwrót. Ciekawy, spójny, dobrze przygotowany brief jest podstawą do sukcesu i owocnej współpracy z twórcą.

Szanujmy grupę odbiorczą influncera i nie narzucajmy mu zmiany sposobu komunikacji. Nie powinniśmy na siłę wprowadzać zmian czy docierać z naszym produktem do osób, które nie są nim zainteresowane. Traktujmy twórcę jako eksperta w swojej dziedzinie i dajmy mu swobodę, jednocześnie nie tracąc kontroli nad strategią oraz założeniami. Współpraca powinna przebiegać na zasadach partnerskich.

Warto pamiętać, że „skuteczny” influencer nie zawsze oznacza osobę z największymi zasięgami. W kampanii influencer marketing najbardziej istotnymi nie są zasięgi czy liczba obserwujących, a poziom zaangażowania. Bardzo łatwo jest pozyskać i kupić nowych followersów, lajki, komentarze, które nie przekładają się na jakość profilu. Przede wszystkim musimy pamiętać o naszej grupie docelowej oraz o produkcie/usłudze. Umiejętne wybranie influencera z mniejszymi zasięgami, który jest popularny i szanowany w naszej grupie docelowej, będzie skuteczniejsze niż nawiązanie współpracy z osobą z dużymi zasięgami, ale która nie dociera do naszych odbiorców. Pamiętajmy też, że często influencerzy z dużymi zasięgami są ambasadorami wielu produktów, a każdego dnia promują inny produkt. Wpływa to znacznie wiarygodność marek, które zostają zaprezentowane.


Czy influencer marketing jest niezbędny?

Z tego typu marketingu płyną korzyści dla każdego zaangażowanego w kampanię – influencer zyskuje korzyści finansowe, zwiększa liczbę odbiorców. Firma zbliża się do klientów. Konsumenci wzbogacają widzę na tematy, którymi są zainteresowani. Pamiętajmy, że influencer marketing to nie tylko Instagram czy blogi – zauważamy zwiększenie wiarygodności oraz eksperckości kanałów na Youtube, a twórcy zajmują się coraz to ciekawszym contentem. A czy jest niezbędny? Tak jak w przypadku większości działań marketingowych, musimy zawsze pamiętać o grupie docelowej oraz strategii i kierować się celem naszych działań. Pamiętajmy, by nie stosować influencer marketingu tylko i wyłącznie dlatego, że chcemy wyprzedzić konkurencję lub podążać za trendami. Nie może być traktowany jako format sam w sobie, ponieważ oparcie kampanii na popularnych osobach nie gwarantuje efektów.